Cinema-col·loqui Setmana del Gènere, la Igualtat i la Diversitat

La Universitat Politècnica de València (UPV), en el marc del 50 aniversari de la institució, celebra, entre el 19 i el 25 de novembre, la Setmana del Gènere, la Igualtat i la Diversitat.

Amb motiu d’aquestes jornades avui, dimecres 21 de novembre, ha donat començament el cinema-col·loqui en el Saló Social de la Casa de l’Alumne amb el documental Volar, dirigit per Bertha Gaztelumendi. Aquest documental ha sigut presentat en el Festival de Cinema de Sant Sebastià (2017) i patrocinat per Emakunde.

El cicle finalitzarà demà, dijous 22 amb la projecció de Guerriller@s a les 16:00H, documental dirigit per Montse Pujantell, premiat en els principals festivals de cinema transgénere.

VOLAR – Sinopsi

Nou dones, amb un passat de violència de gènere, comparteixen un cap de setmana en el camp, lluny de la seua vida quotidiana. Són dones de diferents edats i professions però capaces de reconèixer-se unes en altres sense necessitat de les paraules. Les uneix el coratge d’haver-se enfrontat a l’infern d’aqueixa violència, d’haver sobreviscut i també de voler donar un sentit al sofriment patit. I posen a la disposició d’altres dones i de la societat el seu recorregut vital, sense cap victimisme.

Bertha Gaztelumendi – Biografia

Bertha Gaztelumendi, periodista i Màster en Estudis de Paz i Resolució de Conflictes per la Universitat de Bradford (Regne Unit), actualment és investigadora contractada en la Càtedra de Drets Humans i Poders Públics en la Universitat del País Basc. Ha dirigit els documentals Papallones en el ferro (2012), que donava veu a dones víctimes de diferents tipus de violencia, Nigar franko egingo zuen aitak (2014), amb testimoniatges sobre la postguerra en Pasta-Villabona i Les bones companyies (2015), curtmetratge codirigit amb Núria Casal.

Guerriller@as – Sinopsi

Documental que planteja una reflexió sobre la identitat de gènere. A partir d’un grup heterogeni de militants per la lluita transsexual i transgènere, el documental parla de la construcció dels gèneres i de les seues “estratègies de control”. Quatre guerriller@s ens conviden a pensar sobre el tema a partir de la seua experiència personal i col·lectiva.

Un dels aspectes particularment crítics de la seua lluita és el que fa referència a la pròxima revisió del DSM (el diagnòstic de trastorns mentals que regeixen els protocols médicopsiquiátricos a tot el món), prevista per al 2013, perquè la transsexualitat no siga considerada un trastorn ni una malaltia, com ja va succeir anteriorment amb el col·lectiu homosexual (considerat patològic segons aquest manual fa aproximadament 30 anys).

Montse Pujantell – Biografia

Montse Pujantell (1963) va estudiar Filosofia (Universitat de Barcelona), Adreça i Guió Cinematogràfics (CECC, Centre d’Estudis Cinematogràfics de Catalunya), Màster de Guió per a la TV i el Cinema (Universitat Autònoma de Barcelona), Edició en Avid i Final Cut (Editrain, BCN) Actualment treballa com a realitzadora de documentals per a diferents televisions, produeix continguts audiovisuals per a webs, Dvds i realitza locucions per a peces audiovisuals, documentals, etc. També imparteix tallers sobre educació en comunicació (EmocionesxMinuto) en diverses escoles i Centres Culturals a Espanya i Colòmbia amb l’Associació Cultural Banda Visual (www.bandavisual.org), de la qual és sòcia.